Na Željezničkom kolodvoru u Puli, danas je održana konferencija za novinare tijekom koje je predstavljen novouređeni vlak, koji omogućuje prijevoz bicikala na relaciji Pula – Buzet, čime se potiče razvoj koncepta „Istra bike and train“, u sklopu EU projekta ICARUS.
Opći cilj projekta ICARUS, ukupne vrijednosti 16,5 milijuna kuna, a u kojem IDA sudjeluje s udjelom od 1,4 milijuna kuna u sklopu programa Interreg V-A Italija-Hrvatska, je poboljšanje kvalitete i sigurnosti te ekološke održivosti pomorskih i obalnih prijevoznih usluga promovirajući multimodalnost u programskom području Hrvatske i Italije.
Istrom biciklom
Direktor IDA-e Sabatti naglasio je kako je na inicijativu IDA-e pokrenuta suradnja s HŽ Putničkim prijevozom, kako bi se iz ovog projekta izvukao maksimum za Istarsku županiju te otvorila aktualna tema revitalizacije istarske željeznice, u smislu unaprjeđenja usluga i opreme za putnike, koji putuju Istrom biciklom.
– Isto tako ostvarena je vrlo uspješna suradnja s Gradom Rovinjem i Općinom Kanfanar, koja je rezultirala prenamjenom nekadašnje pruge Rovinj – Kanfanar u biciklističku stazu, a što znači da će se od unutrašnjosti do obale Istre moći kombinirati prijevoz vlakom i biciklom.
Platforma Via Istra
Nadalje, u projektu je u suradnji s lokalnim turističkim zajednicama postavljena digitalna oprema, koja putnicima omogućuje više informacija o mogućnostima kombiniranja različitih vrsta prijevoza u Istri, što će svakako doprinijeti i unaprjeđenju turističke ponude, istaknuo je Sabatti.
Na rezultate ovog projekta nadovezuje se aktualni IDA-in strateški projekt MIMOSA, u sklopu kojeg će uskoro biti predstavljena pametna kartica (Smart card) i platforma „Via Istra“. Novi alati će omogućiti promociju dostupnih oblika prijevoza na području Istre, ali i stvoriti nove prilike za razvoj gospodarstva Istarske županije, kao i olakšati način putovanja i posjet turističkim atrakcijama za posjetitelje.
Dva prototipa baterijskih vlakova
Predsjednik uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić naglasio je kako su se u sklopu projekta ICARUS uspostavili temelji suradnje za daljnji razvoj željeznice u Istri.
– Integracijom ekoloških vidova prijevoza nastoji se promijeniti navike putnika te i na taj način pridonijeti smanjenju onečišćenja okoliša i doprinijeti ciljevima Europskog zelenog plana. Tome doprinosi i nabava novih vlakova.
U prometu će do kraja 2023. biti još 30 novih elektromotornih vlakova koji se dijelom sufinanciraju iz Europskih fondova. U sklopu Nacionalnog plana oporavka i otpornosti HŽPP će nabaviti dva prototipa baterijskih vlakova.
Uz to, u sklopu Operativnog programa „Konkurentnost i kohezija“ izrađuje se studija za nabavu novih vlakova za neelektrificirane pruge, a nakon realizacije te nabave novi vlakovi vozit će i na istarskom području do 2027. godine, istaknuo je zaključno Ukić.
IDA prva razvojna agencija u Hrvatskoj
Župan Miletić je izrazio zadovoljstvo što je danas pušten u pogon vlak koji će omogućiti multimodalni prijevoz putnika i bicikla, te pružiti dodatnu uslugu domaćem stanovništvu i gostima.
– Zahvaljujući vlaku povezuju se Pula i Buzet, na način da naši građani mogu ponijeti sa sobom bicikl, otići u unutrašnjost Istre, provesti lijep dan i vratiti se kući.
Ono što se danas potiče diljem svijeta, a posebice u Europi su zelena tranzicija i smanjenje stakleničkih plinova, a bicikl je sigurno jedan od ekološki najprihvatljivijih prijevoznih sredstva, naglasio je župan Miletić podsjetivši da je IDA prva razvojna agencija u Hrvatskoj, koja je do sada uspješno provela 50 EU projekata, ukupne vrijednosti od 500 milijuna kuna.
Skrining trase
Saborski zastupnik Anton Kliman skrenuo je pozornost kako su Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture i HŽ Infrastruktura potpisali ugovor o skriningu, odnosno analizi apsolutno cijele trase pruge od Pule pa sve do granice sa Slovenijom.
Upravo se čeka raspasivanje javnog natječaja u vrijednosti od 6 milijuna kuna, namijenjenih za analizu, a kako bi se pronašlo najbolje moguće rješenje za elektrifikaciju cijele trase pruge i rekonstrukciju istarske pruge za koju vjerujemo da će u budućnosti biti ključan ekološki pravac za razvoj gospodarstva Istre.
Projekt traje do kraja 2021. godine te će se u navedenom razdoblju provesti i promotivna događanja koncepta “Istra bike and train”.